De voor- en nadelen van de verschillende vormen van autodelen of huren?
Vroeger was het vrij simpel: of je had een auto of je had geen auto. Als je persé toch een auto nodig had dan kon je er wel een huren, maar echt gemakkelijk ging dat niet. Je moest immers (zonder auto!) naar het verhuurbedrijf.
Tegenwoordig zijn er veel verschillende manieren om een auto te gebruiken. Naast het klassieke huren van een auto en er eentje kopen of leasen zijn er de verschillende vormen van auto delen, namelijk:
- "Klassiek" auto delen via een organisatie (Connectcar en Greenwheels)
- Peer to peer carsharing (MyWheels of SnappCar)
- One way carsharing (Car2go in Amsterdam, Witkar in Rotterdam)
- Auto delen particulier (Deeltautos.nl en Wego.nu)
- Airport carsharing (ParkFlyRent)
Deze termen maken het niet veel makkelijker. Ik zal hier helderheid in de chaos proberen te scheppen. Stap voor stap behandel ik de voor- en nadelen van de opties. Overigens refereren de termen deelauto, leenauto en buurtauto allemaal naar de bovenstaande vormen.
In dit artikel vergelijken we niet de locaties en kosten van de auto's. Dat kan hier!
Klassiek auto delen
Klassiek auto delen is de vorm waarbij een organisatie auto’s beheert op vaste parkeerplaatsen en deze verhuurt aan particulieren en bedrijven. In tegenstelling tot het ‘gewone’ auto huren staan de auto’s bij huurders in de buurt. Dit maakt het een stuk makkelijker om de auto te huren. Hierdoor zijn deze auto’s ook beter geschikt voor als je even snel voor een korte tijd een auto nodig hebt.
De auto kun je tot enkele minuten van te voren reserveren en openen met je mobiel of een pasje (vaak een ov-chipkaart). De sleutel zit in het dashboardkastje
Greenwheels, ConnectCar, MyWheels (deels) en Studentcar zijn in Nederland de aanbieders van het klassieke autodelen.
Voordelen
- Auto’s zijn gemakkelijk te reserveren
- De sleutel ligt al klaar in het dashboardkastje
- Je weet wat je krijgt (qua type auto en locatie)
- De tarieven zijn voor alle auto typen hetzelfde
Nadelen
- Langere ritten met relatief veel uren en kilometers zijn vaak wat duurder dan bij peer to peer carsharing.
- Bij Greenwheels heb je een abonnement nodig voor vergelijkbare tarieven met ConnectCar en MyWheels.
- Er staat niet altijd een auto in de buurt. Vooral in dorpen zijn er (nog) weinig deelauto’s van de organisaties.
Peer to peer carsharing
Peer-to-peer carsharing is de laatste jaren erg in opkomst en heeft veel aandacht gehad in de media wanneer er bericht werd over de deeleconomie. Het is vergelijkbaar met het klassieke autodelen, maar dan huren particulieren de auto’s van andere particulieren.
MyWheels, SnappCar en Wego zijn organisaties in Nederland die dit faciliteren. Zij zorgen voor de verzekering, de betaling en brengen vraag en aanbod bij elkaar. Hiervoor ontvangen zij uiteraard ook een vergoeding.
Voordelen
- Er is keuze uit veel verschillende typen auto’s.
- De prijzen worden door particulieren zelf bepaald. Vaak vind je bij SnappCar, MyWheels en Wego (vooral Terschelling) de laagste prijzen.
- Het is sociaal om van elkaar te huren.
- Je kunt zelf je auto verhuren en hier dus geld mee verdienen.
Nadelen
- Je moet voor de reservering en de sleuteloverdracht contact hebben met de betreffende particulier. Dit werkt niet altijd even snel en gemakkelijk als bij het klassieke autodelen.
- Er is minder eenduidigheid in de kosten, particulieren kunnen dit namelijk zelf bepalen.
- Beschikbaarheid van auto’s is minder constant dan bij het klassieke autodelen, omdat verhuurders gemakkelijk auto’s kunnen verwijderen of toevoegen.
One way carsharing
One way carsharing is een vorm van auto delen (of auto huren) waarbij de auto niet op een vaste parkeerplek teruggebracht hoeft te worden. Bij alle andere vormen van auto delen moet dat wel en betaal je per uur totdat je de auto terug hebt gebracht. Bij one way carsharing hoeft dat dus niet en betaal je alleen voor de minuten dat je de auto daadwerkelijk gebruikt. Hiervoor moet je wel binnen een bepaald gebied blijven. Als je buiten dit gebied parkeert dan betaal je wel gewoon door net als bij het klassieke autodelen.
Het one way carsharing wordt in Nederland aangeboden door Car2go in Amsterdam en Witkar in Rotterdam. Car2go is een wereldwijd initiatief.
Voordelen
- Je betaalt echt alleen voor de minuten die je in de auto zit. Dus niet voor het parkeren.
- Je kunt parkeren waar je wilt, maar wel binnen het parkeergebied.
- In de Amsterdamse binnenstad staan er erg veel waardoor je op elk moment zo een auto kan pakken.
Nadelen
- Vooralsnog alleen in Amsterdam en Rotterdam.
- Buiten het parkeergebied vervalt het voordeel en is het relatief duur, zeker voor langere perioden.
- Vooralsnog maar één type auto (elektrische Smart in Amsterdam en benzine Smart in Rotterdam).
Particulier auto delen
Met particulier auto delen wordt de auto gebruikt door een beperkte groep mensen in besloten kring.
Voordelen
- Iedereen kent elkaar, als particuliere verhuurder weet je dus wie je auto huurt.
- Je deelt alle kosten met elkaar, daarmee ben je vaak goedkoper uit dan bij een organisatie.
- De administratie kan gefaciliteerd worden door een externe organisatie. Waardoor het voor iedereen duidelijk is wie wat moet betalen. Deze dienst wordt tegen geringe kosten geleverd door Deelautos.nl en WeGo.nu.
- Met elkaar zijn makkelijker afspraken te maken over wie wanneer de auto nodig heeft.
Nadelen
- Er moet wel een groep zijn om bij aan te sluiten of je moet zelf een groep creëren.
- Er staat maar een auto ter beschikking en die staat op een locatie.
- Het is onderling meer geregel.
Airport carsharing
Dit is een bijzondere vorm van autodelen. Met airport carsharing verhuur je je auto op Schiphol terwijl je op reis bent. Hierdoor hoef je geen parkeerkosten te betalen en als je auto verhuurd wordt dan verdien je er zelfs nog extra aan.
Voordelen
- Gratis parkeren op Schiphol.
- Je verdient geld tijdens je reis.
- Geen zorgen, alles wordt gefaciliteerd door ParkFlyRent.
- Je auto wordt (gratis) gewassen opgeleverd.
Nadelen
- Vooral handig als je zelf je auto wilt verhuren. Niet echt geschikt voor als je een auto wilt huren, tenzij je uiteraard in de buurt van Schiphol woont of werkt.
- Je besparing op je parkeerkosten is direct te bepalen, maar het is onduidelijk wat je eraan gaat verdienen.
Conclusie
Uiteindelijk hebben alle vormen voor- en nadelen. Iedereen zal zelf moeten beoordelen (of ervaren) wat goed werkt. Vaak kan het ook handig zijn om van meerdere vormen en aanbieders gebruik te maken.
Twee andere belangrijke aspecten zijn de kosten en of er een auto in de buurt staat. Hier vind je daar meer over!
Vond je dit artikel nuttig? Dan zou het heel fijn zijn als je hem deelt!